BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Monday, January 30, 2012

Haruskah bersedih?


Entah betul atau tidah tajuk entryku tuk kali ini. sesuaikah dengan apa yang ingin aku coretkan di sini.apa2 pon pabila dibaca hasilnya ini,kau berharap persoalannya pasti akan terjawab.


Manusia...Inilah manusia yang hidup di dunia medan ujian. Perasaan adalah ujian untuk manusia, baik perasaan itu gembira mahupun perasaan negatif. Orang kata siapa yang baik perbuatannya dialah orang2 y beruntung. Maka bersabarlah. Kegembiran boleh dicari tapi ianya harus tidak bertentangan dengan syarak.

sekarang mungkin ada antara kita merasa akan suatu kesedihan. Kesedihan menanti sesuatu yang tak pasti. Kita akan berfikir,Entah mengapa  terjebak dalam penantian ini.seharusnya kita tidak mengikut rasa hati yang tak pasti ini. Bagiku, sesuatu yang tak pasti itu harus dibiarkan ,tidak perlu dikejar. Namun, pabila ianya berlalu pergi,baru kita tahu, bagaiman rasanyakehilangan dan  menginginkan sesuatu itu datang kembali.Tapi apa kan daya, sesuatu yang ingin kita miliki belum tentu milik kita. Aku yakin pada ketentuan Allah. Sejauh mana kita merancang,tapi Allah sudah menentukan. Aku pasti dengan ketentuan Allah. Tidak perlu aku mengharapkan yang tak pasti kerana Allah sudah merencanakannya segalanya sejak roh kita tercipta oleh-Nya dan menjadi janin dalam kandungan ibu. 

Berdasarkan perjalanan hidupku,Apa yang boleh ku coretkan suatu ketika dahulu aku membiarkan ia ada di depan mata sebegitu saja. menganggap ia akan selalu ada dan tidak akan berlalu pergi. tapi bila ia tiada, aku dapat merasa suatu yang hilang. Aku inginkannya. Aku ingin ianya menjadi  hak milikku. Namun, aku hanya mampu meluah kepada-Nya. 

"Ya Allah, inikah ujian n dugaan-Mu terhdapku. Apakah ianya bertujuan untuk membuka mataku supaya belajar menerima apa yang ada disekelilingku,menghargai apa yang ada. Ya Allah, aku merasa sakit dengan kehilangan ini. Ingin menangis tapi tidak berair mata..Ya Allah, aku percaya dugaan yang diberi oleh-Mu pasti ada hikmahnya. Aku menanti hikmah itu Ya Allah. Janjikanlah Hikmah yang manis Ya Allah. Pada-Mu aku mengharap Ya Allah.."

Mengingatkan masa2 dahulu memang menyedihkan. Namun, haruskah kita bersedih @ berduka lara saat ini? TIDAK..mengingat masa2 lalu merupakan suatu tindakan yang bodoh dan gila. lebih drp itu boleh mematikan kehendak dan membinasakan  masa depan. Kita orang yang waras. Kita patut lipat dan  simpan yang masa lalu itu.Ia perlu ditutup buat selama-lamanya. Sesungguhnya manusia tidak perlu menoleh  @ brpaling kebelakang, sbb hembusan angin sentiasa mghala ke depan, air mgalir pun menuju ke depan.Jadi,jgnlah cuba menentang arus dan aturan hidup,sunnah alam.

0 comments: