BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Tuesday, March 27, 2012

~Mencegah lebih baik daripada merawat~




As salamualaikum warahmatullahi wabarokatuh...


Pagi mendung nan indah ni membuatkan ecah bersyukur ke hadrat Ilahi. walaupun sudah dua hari ecah demam..namun, Alhamdulillah..anugerah sakit(demam) merupakan tanda Dia mencintaiku...




Baiklah, berbalik kepada tajuk entry ecah ..mencegah lebih baik daripada merawat..di sini ecah nak fokuskan kepada penjagaan kesihatan..



Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh agama Islam. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan, maupun dari segi sains yang diajar oleh Al-Quran. Islam sangat mementingkan kebaikan dan kesihatan. Dalam aspek kesihatan orang-orang Islam disuruh supaya menjaga tubuh badan agar sentiasa berada dalam keadaan sihat, di samping itu jugak Islam menyuruh umatnya berikhtiar mengubat apabila dijangkiti sesuatu penyakit.

So,ecah nak kongsi sdikit tips mencegah penyakit..tawww...law dibaca apa yang ecah tulis ni dah memang taw sejak turun temurun.namun,tujuan ecah ...bila kita baca n tengok..kita akan ingat balik..sebab ape..x semua antara kita mengamalkannya..kan?

1~jaga permakanan
-Yang jelasnya tabiat dan cara pemakanan kita juga berpuncanya kita mendapat penyakit.
- Diet yang tidak seimbang juga salah satu dari faktornya.

2~Bersenam @ beriadah.(salah satu yg jarang sangat ecah baut..muhehehe)
-Kurang bersenam juga menjadi faktor utama banyak orang muda sekarang mendapat penyakit jantung, kencing manis dan darah tinggi. 



Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan). 

Dalam Al-Quran pu ade mgajar kita cara mcm mana nak jaga kesihatan..Ecah terjumpa tips ni masa duk godek2 enjin google..kehkehkeh...jom,baca..
1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. 
Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

3. waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan.
4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala
Dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Jadi mulai hari ini marilah kita sama-sama menjaga kesihatan kita, semuga kita dapat menunaikan tanggungjawab kita kepada Allah swt serta dapat memelihara anak-anak kita menjadi anak yang soleh supaya dapat menjaga kita pada suatu hari kelak, seperti kita menjaga kedua ibubapa kita sebelum ini. 

"

0 comments: