BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Friday, April 6, 2012

~Bahasa Inggeris dalam dialek Kelantan~


Pagi semalam, aku mengikuti kelas sosiolinguistik Bahasa Melayu.Semasa sesi P&P, kami ada membincangkan tentang banyak perkataan Kelantan berasal daripada bahasa Inggeris.  Perkataan yang biasa digunakan oleh penutur dialek Kelantan sepertiBekwoh” membawa maksud Big Work.Bekwoh adalah kenduri. Kenduri di kampung sangat meriah, memerlukan tenaga yang ramai untuk menjayakannya. Selalunya menggunakan tenaga orang-orang kampung. Maka, akibat kerja-kerja besar ini, orang-orang tua memanggilnya big work, tapi, apabila dikelantankan ia menjadi bekwoh.

Bek woh=Big work
Terdapat banyak lagi perkataan Kelantan lain yang sangat mencuit hati dan sangat pelik yang asal usulnya kebanyakan daripada bahasa arab dan inggeris. Yang terlintas di fikiranku tika ini adalah
‘Juto Naire = Millionaire
Knaling = Adrenalin
Bok = Book = Buku
Kale = Kalam = Pensil
Ghok = Rob = Hutan/Belukar


Generasi muda kini, banyak yang tidak mengetahui tentang perkataan-perkataan tulen dialek Kelantan. Risau juga kelak, apabila zaman berganti zaman, keunikan sebegini akhirnya terkubur begitu sahaja. Rugilah kita  apabila khazanah ini dibiarkan terkubur begitu sahaja tanpa diterokai dan digunakan.

0 comments: