BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Tuesday, May 29, 2012

♥♥♥♥Jalan-jalan Sekitar Kuala Kangsar♥♥♥♥

Kuala Kangsar adalah merupakan Bandar DiRaja dan bersejarah bagi negeri Perak Darul Ridzuan. Kuala Kangsar juga merupakan kawasan pelancongan yang mempunyai pelbagai produk-produk tempatan dan IKS (Industri Kecil dan Sederhana)yang menarik. Terletak kira-kira 48 kilometer ke utara dari Ipoh. Kuala Kangsar mendapat nama bersempena pokok kangsar yang tumbuh di tebing sungai dan juga terdapat versi mengatakan terdapatnya 99 anak sungai dan kurang 1 kepada seratus, iaitu melalui sebutan Kuala Kurang Sa. Kuala Kangsar dapat dihubungi melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) melalui EXIT 143 Persimpangan Kuala Kangsar, jalan persekutuan dan melalui kemudahan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).
Kuala Kangsar juga merupakan sebuah daerah yang ditadbir oleh Pejabat Daerah Kuala Kangsar dan bagi kawasan perbandaran ditadbir oleh Majlis Perbandaran Kuala Kangsar. Pusat pertumbuhan utama daerah adalah Bandar Kuala Kangsar, Sungai Siput (U), Padang Rengas, Manong, Sauk, Karai, Salak, Lintang dan Lasah. Bandar Sungai Siput (U) merupakan pusat pertumbuhan kedua terbesar selepas Bandar Kuala Kangsar.
(Sumber:Wikipedia, ensiklopedia bebas)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

HUTAN LIPUR ULU KENAS,KUALA KANGSAR

Hutan Lipur Ulu kenas,terletak lebih kurang 14Km dari Bandar DiRaja Kuala Kangsar atau lebih kurang 13 minit perjalanan.Hutan Lipur ini kaya dengan sumber flora dan fauna dan menjadi salah satu tempat menarik untuk bersantai bersama keluarga kerana keadaan air terjun yang agak landai dan sesuai untuk bermandi-manda...tapi kami x mandi la time ni..dh nak dekat waktu maghrib dah kami sampai kat sini.So, sempat captured beberapa gambar je la sebagai kenangan...huuhuuu








~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pintu belakang Istana







~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

The Royal Town, Kuala Kangsar






tak sempat nak bergambar kat sini


0 comments: