BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Thursday, November 22, 2012

Mana Milik Kita?


As salamualaikum dan salam sejahtera...

Sesuatu Kejadian yang berlaku kadang2 sungguh tidak disangka. Namun, sejauh mana kita mengelak,lari, beringat..kalau sudah tertulis oleh-Nya, ia tetap akan terjadi.

Begitu juga berkaitan dengan rezeki. Bila ia bukan untuk kita, ia tetap akan terlepas daripada genggaman kita. Betul apa yang abah selalu ingatkan kepada ecah sejak kecil lagi.Semua di atas dunia ini bukan milik kita. Ianya hanya pinjaman kepada kita. 
Kecik2 dulu kita hanya dengar sahaja apa yang dikatakan..sekarang bila dah besar panjang ni baru faham dengan setiap perkara yang diperkatakan kepada kita.

Masih ingat lagi kalau dulu2, sekiranya sesuatu barang yang kita punya mesti kita akan tetap kata kita punya. 

yup!Ingat lagi, masa kecik2 dulu, ecah de banyak mainan like teddy(hadiah daripada mak uda..huhu), set mainan masak2, kereta mainan, helikopter mainan, radio merah hadiah dari singapore(abah belikan taw) dan macam2 lagi la...nak ceritanya semua barang2 ecah ,sorang pon xleh main.semua tu hak milik ecah sorang je..hah!sampai macam tu sekali. Tapi setiap kali nak main ngan sepupu sepapat n anak2 jiran selalu abah nasihatkan ecah, semua barang ni pinjaman  je untuk Along, nanti kalau Tuhan amik balik Along x blh main dah..dengan itu ecah cepat terpujuklah..huhu..(eee kedekutnya ecah kecik2 dulu..hik3)

Tapi beberapa hari yang lepas ecah terpujuk lagi bila Abah masih mengatakan sedemikian kepada Ecah. Tapi kali ni bukan kedekut nak kongsi mainan okeh! 
Time nih abah berkata sedemikian kerana ada satu kejadian telah berlaku kepada ecah and membuatkan ecah termenung sepanjang hari. Disebabkan ecah berkeadaan sedemikianlah, abah mengingatkan kembali apa yang sepatutnya ecah ingat dan buat.

"Long, semua yang ada di tangan kita ni,bukan milik kita.. Allah punya. Sebelum ni kita yang pegang, kita yang jaga, kita yang simpan..tapi kalau ianya bukan untuk kita, ia tetap akan pergi. Begitu juga rezeki,jodoh, ajal maut..semuanya sudah ditentukan oleh-Nya..Bila ianya bukan untuk kita, Allah akan tarik balik. InsyaAllah, lepas ni akan datang lagi sesuatu yang lebih baik. Sabar dan redalah dengan ketentuan-Nya. Ianya sudah tertulis''.Pujuk Abah.

"Alhamdulillah, Long dan kereta tak apa2. Bersyukurlah. Ujian tu setimpal dengan kemampuan Long. Bayangkan sekiranya ianya lebih teruk lagi..Long cedera parah, kereta rosak, kereta orang yang long langgar tu rosak teruk..macam mana long nak hadapi? Jadi, bersyukurlah dengan keadaan sekarang.Hanya sedikit kerugian yang long alami. Allah masih lagi bersama long. Long masih sihat..cukup anggota lagi..xde cacat celanya..Bersyukur.Anggaplah kejadian ni teguran daripada Allah. Fikirlah, mungkin ada sesuatu yang Dia ingin long ingat dan fikir balik..Setiap kejadian ada sebabnya.Ambil pengajaran.Dan ingat, redhalah..ikhlaslah menerima ujian ini..InsyaAllah, Long akan tenang".Tambah abah lagi dengan panjang lebar.

Yup!kata2 abah tu banyak betulnya. Sememangnya ecah masih ingat dan sentiasa ingat kata2 abah itu lebih2 lagi semasa kejadian itu terjadi.Itulah yang ecah fikir and ingat. Ecah cuba terima kenyataan.Tapi bila duduk sorang2 and termenung sorang2 kat gerai time tuh,haruslah kita akan terfikir balik kannn..
mungkin abah terfikir ecah masih terbayang2,teringat-ingat,tertanya-tanya dan bersoal-jawab dalam hati pasal kejadian itu. Disebabkan itu kot abah berkata sedemikian.
instinct kebapaan katakan..huhu

Semasa Ecah baca buku karya Pahrol Mohd Juoi, Beduk Diketuk ada bab yang menyelitkan lirik lagu nasyid kumpulan Rabbani,Mana milik Kita..
Bila cari lirik tu dan dengar alunan nasyid tu..Ecah makin faham erti hak milik yang sebenar..
Ya..mana milik kita? Tiada ada milik kita..semuanya Allah yang punya..



Rabbani_Mana Milik Kita

Mana milik kita?Tidak ada milik kita
Semua yang ada

Allah yang punya


Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya
Kita Allah punya
Dunia ini ciptaan-Nya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya

Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan

Mengapa kita sombong
Apa yang telah ada
Memiliki Allah punya

Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya
Patut bersyukur kepada Allah

Malulah kepada Allah
Yang memberi segalanya
Kerana milik Ia punya

Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa

Janganlah mengungkiMengungkit jasa kitaJasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Allah punya
Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa
Gunakanlah nikmat Allah ituUntuk khidmat kepada-NyaSelepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya



NOTA LAGU

Mana Milik Kita; sebuah lagu yang asalnya dibawakan oleh kumpulan Nadamurni dan kini didendangkan semula oleh kumpulan Rabbani, adalah sebuah lagu yang cukup menginsafkan sesiapa sahaja yang mendengarnya.


Sekian,wassalam..

0 comments: