BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Friday, February 8, 2013

AutobiografiKu:Memburu Impian




As salamualaikum dan Salam Sejahtera..

P/s: Penulisan autobiografi ni merupakan salah satu tugasan ecah semester 6 yang lalu..penulisan yang masih lemah dan harus dibuat penambahbaikan yang banyak lagi.Hasil penulisan ini telah ecah baca di hadapan dewan kuliah apabila diminta tampil secara sukarela untuk membacanya. Masa tu la hasil penulisan ini dikritik habis-habisan oleh pensyarah ecah iaitu Prof.Datuk Wira DR.Abdul Latiff Bin Abu Bakar. (heeee..moment betul la saat tu,setiap perenggan beliau komen.so nice.sebab tu ecah suka sangat cara P&P beliau semasa di dewan kuliah. Di bawah ni hasil penulisan ecah.kalau sudi nak baca, silakan..(^^,)


Alahai,Bosannya ”. Itulah patah kata yang meniti di bibirku saat ini.  Hujung mingguku tidak diisi dengan satu aktiviti pun. Memandangkan rakan-rakan serumahku pulang ke desa masing-masing, aku keseorangan di kediamanku, Kolej Harun Aminurrashid yang indah ini. Sunyi. Hanya bunyi kipas dan detik jam yang dapat aku kesan. Aku melihat ke dinding siling bilikku, kosong sekosong hati yang aku rasakan . Lalu aku bingkas dari katil dan menguak jendela berhampiran dengan katilku itu. Cuaca agak redup pada petang ini. Angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa menjamah pipiku, menggamit aku pada sesuatu yang jauh. Kelihatan burung-burung bebas berterbangan di langit biru. Aku mendongakkan kepala, menghirup udara petang yang segar di samping memerhati alam fatamorgana indah ciptaan Tuhan. Aku bersyukur kepada Ilahi kerana masih diberi peluang untuk menghirup udara petang seperti sekarang. Fikiranku mula melayang teringatkan kampung halaman nun jauh di sana. “Alangkah seronok, seandainya tika ini aku berada di kampung, dapat menghirup udara yang lebih segar...Hurmm...rindunya pada Abah, Maa, dan adik-adik...Namun rinduku lebih kuat menggamit diri pada Atuk dan Nenek. Bagaimanalah keadaan mereka sekarang ni, sedang apa, dan di mana?”. Getus hatiku perlahan.

            Mengenangkan keluarga di kampung, aku teringat pula satu kisah yang diceritakan oleh nenekku. Kisahnya mengenai suatu malam yang bening dan suram tiba-tiba menjadi kelam kabut, resah dan gelisah. Dalam keadaan tergopah-gapah, dua orang wanita berseragam putih keluar masuk dari sebuah bilik yang suram kecerahan lampunya, mendebarkan dua orang insan yang duduk di bangku berdekatan bilik tersebut. Dua insan itu merupakan seorang lelaki lingkungan awal 20-an dan seorang wanita warga emas. Jeritan suara menahan kesakitan kedengaran di saat seorang lelaki berjubah putih masuk ke bilik itu. Salah seorang wanita  berseragam putih itu tadi keluar daripada bilik tersebut dan memanggil dua insan yang duduk di bangku berdekatan bilik tadi supaya masuk ke bilik yang suram itu. Lelaki 20-an tersebut diminta oleh wanita berseragam putih itu untuk menenangkan seorang wanita yang sedang terbaring di atas katil yang sedang mengerang kesakitan. “Aaahhhh, sakit bang, sakit!!!” Wanita itu merupakan isterinya yang tercinta. Jeritan menahan sakit seorang isteri bertarung nyawa untuk melahirkan zuriat yang dikandung genap 9 bulan sangat mencemaskan hati dua insan yang turut berada di  dalam bilik kecemasan di  Hospital Daerah Tanah Merah.
           

            Tepat jam 1.20 pagi,  tanggal 13 Disember 1989, lahirlah seorang bayi perempuan yang sempurna sifatnya seberat 2.4 kilogram. Syukur alhamdulillah!!! Terukir senyuman di bibir kedua pasangan suami isteri melihat bayi tersebut dalam keadaan sihat walafiat. Syukur dipanjatkan  oleh si suami ke hadrat Ilahi atas kurniaan rezeki yang  sangat bernilai. Si ayah baru itu mengiqomatkan bayi sejurus dihulurkan oleh  seorang wanita yang berseragam putih yang merupakan jururawat terlatih di hospital itu. Hening seketika tatkala alunan iqomat disua ke telinga bayi tersebut. Si ibu menitiskan air mata tanda kebahagiaan yang melingkari hidupnya kini. “Maa, Abah namakan anak kita ini Nor Aisah, ye maa?” Tanya si suami kepada si isteri. Si isteri hanya tersenyum melihat suaminya dan menganggukkan kepala tanda setuju. Si nenek tersenyum melihat  gelagat si anak dan menantunya  dengan rasa penuh kebahagiaan. Perasaan bahagia dengan  kelahiran cucu baru hasil perkahwinan anak lelakinya dengan wanita pilihannya sendiri. Nor Aisah Binti Shaimi, itulah nama yang diberikan oleh si Ayah untuk anaknya dan si anak itu adalah aku. Begitulah cerita nenek kepadaku kisah di awal kelahiranku, 23 tahun yang lalu. Kisah itu masih kuat melekat dalam ingatanku sehingga kini.
            Aku dilahirkan setahun selepas perkahwinan antara  Maa dan Abahku. Aku merupakan anak sulung daripada 7 orang adik-beradik. Jarak kelahiranku dengan adikku yang kedua  lebih kurang 4 tahun. Hal ini menyebabkan aku sedikit manja berbanding adikku, Angah. Kemanjaanku terbawa-bawa sehingga aku meningkat dewasa. Kemanjaanku bukannya terlalu mengada-gada dengan sembarangan orang tetapi aku sangat manja dengan nenek dan atuk kedua-dua belah keluarga maa dan abahku, Mak su, Mak Uda dan yang terlalu melayan kerenah manjaku ini adalah abahku sendiri. Al-maklumlah, aku anak sulung. Lebih-lebih lagi anak perempuan. Segala keperluan anak perempuan abah sediakan. Menurut nenek dan makcik-makcikku, sememangnya abahku terlalu memanjakan anak sulungnya ini. Segala kemahuan dituruti. Kemana sahaja dia pergi, aku  akan dibawa bersama kecuali  ke tempat kerja. Aku tergelak besar mendengar cerita nenekku ini. Sepanjang proses kedewasaanku, kasih sayang sentiasa aku perolehi dengan melimpah-ruah sama ada daripada kedua ibu bapaku, atuk dan nenek, makcik-makcikku, rakan-rakan serta sahabat yang akrab denganku iaitu fitriyana dan Azira. Fitriyana dan Azira merupakan sahabat baikku yang tinggal bersamaku di kolej kediaman yang sama iaitu Kolej Harun Aminurrashid. Segala suka duka kami kongsi bersama termasuklah kisah percintaan, masalah pembelajaran, kesempitan wang dan sebagainya.
           
            Setiap orang punyai cita-cita dan impian. Ketika kita memasang impian itu di dalam minda, ia bukan hanya setakat angan-angan kosong tetapi ia adalah keinginan yang ingin dicapai oleh makhluk yang bernama insan. Aku pasti semenjak kecil, semua orang punya impian. Aku seperti remaja yang lain memiliki  impian untuk melanjutkan pelajaran ke universiti. Universiti pilihanku ialah Universiti Pendidikan Sultan Idris atau lebih dikenali dengan singkatan kata UPSI. Aku memiliki sebab yang tersendiri, mengapa aku ingin menyambung pengajianku di UPSI. Salah satu sebab aku ingin belajar di UPSI ialah cita-citaku ingin menjadi seorang guru. Teringat pula kata-kata Ibu Muslimah dalam filem Laskar Pelangi,
“Cita-cita aku bukan jadi isteri saudagar, Pak. Cita-cita aku jadi seorang guru. Dan bapak langsung mempercayai bahawa aku bisa menjadi seorang guru”,
Kata-kata Ibu Muslimah itu kelihatan bersahaja namun semangatnya jelas menampakkan cita-citanya untuk menjadi seorang guru. Begitu juga dengan aku. Cita-citaku untuk menjadi seorang guru, telah aku tanam sejak kecil lagi. Teringat ketika  waktu kecilku, aku dan sepupu-sepupuku yang sebaya bermain pondok-pondok. Saat itu aku sering berlakon menjadi guru. Mengajar sepupuku menulis, membaca dan juga mengira. Pasti di tanganku memegang buku dan rotan untuk menunjukkan aku seolah-olah seorang guru. Semasa aku berlakon mengajar pelajar, aku ada merotan mereka secara olok-olok kerana tidak menulis dengan betul. Itulah perwatakanku sebagai cikgu semasa bermain pondok-pondok ketika itu. Sangat manis memori itu. Andai masa bisa diundur kembali, ingin aku merakam suasananya supaya dapat dilihat sepanjang kedewasaan ini.
            “Melanjutkan pelajaran di IPTA bukan senang. Tambahan lagi dengan  kelulusan yang hanya cukup-cukup makan sahaja”. Terngiang akan kata-kata Mak Ngahku suatu ketika dahulu. Nadanya seakan-akan memerli aku. Kata Mak Ngahku, keputusan peperiksaan SPMku  sama  seperti keputusan  pelajar-pelajar yang lain. Ramai pelajar yang memiliki keputusan seperti itu. Katanya lagi, peluang untuk aku menempatkan diri di mana-mana universiti amat tipis lebih-lebih lagi aku ini pelajar perempuan, banyak saingannya. Bagiku keputusan peperiksaanku bukannya teruk sangat pun, 4 A, 1 B, 4 C dan 1 D. Kiraku semuanya baik. Namun, aku sedikit terguris dengan kata-kata Mak Ngahku itu. Disebabkan dengan kata-kata Mak Ngahku itu jugalah, aku memasang tekad untuk belajar bersungguh-sungguh untuk menjejakkan kaki ke universiti.
           
            Dengan semangat berkobar-kobar untuk belajar bersungguh-sungguh, aku merancang jadual pembelajaranku semasa di tingkatan enam dengan teratur dan sebaik mungkin. Hal ini supaya masa pembelajaranku tidak terbuang begitu sahaja dengan aktiviti yang lain. Tidak mahu pisang berbuah dua kali dengan memperolehi keputusan peperiksaan yang biasa-biasa sahaja. Lalu, aku menyusun jadualku dengan berbantukan bahan bacaan mengenai cara menentukan jadual belajar secara individu yang betul. Selain itu, kedua ibu bapaku turut membeli buku-buku rujukan tambahan memandangkan aku tidak mendapat biasiswa.
“Berkobar-kobar nampaknya anak Maa nak masuk UPSI”.
Masih ku ingat kata-kata ibuku itu, sewaktu aku bersiap-siap hendak ke sekolah. Semangatku dapat dilihat dengan jelas oleh ibuku. Hal ini disebabkan aku menggayakan beg sekolah yang memiliki lambang Universiti Pendidikan Sultan Idris setiap hari ke sekolah. Beg tersebut aku peroleh daripada seniorku yang belajar di universiti tersebut. Aku memakai beg tersebut adalah untuk memotivasikan diriku ini supaya sentiasa ingat matlamat yang ingin aku capai. Semasa aku memakai beg tersebut, ada seorang guru menegurku pada suatu pagi ketika aku berjalan ke kelasku. “ Wah,cantik beg Aisah!, ada lambang UPSI lagi. Memang nak masuk universiti ni ke?”.Tanya guru berbaju kurung merah itu. “InsyaAllah cikgu, saya nak sangat belajar kat universiti ni. Cita-cita saya nak jadi seorang guru, macam cikgu”. Aku menjawab seraya guru itu tersenyum melihatku. “Belajar bersungguh-sungguh ye, Aisah. Cikgu doakan semoga awak berjaya masuk ke UPSI”. Berkat doa guru dan ibu bapaku, akhirnya aku berjaya menempatkan diri di UPSI. Alangkah gembiranya hatiku, dengan kejayaanku ini. Segala penat lelah yang aku lalui akhirnya membuahkan hasil. Tidak sia-sia aku belajar siang dan malam selama ini. Akhirnya, aku dapat membuktikan kepada Mak Ngahku bahawa aku juga mampu melayakkan diri ke menara gading.

*Sekadar Gambar Hiasan

            Gagal? Mistake? Failure? Khatta’? Kesemua perkataan itu memberi satu makna yang sama dalam kehidupan kita. Kekecewaan!. Namun, adakah kekecewaan itu satu tanda berakhirnya dunia? Atau runtuhnya jambatan kejayaan? Jawapannya tidak sama sekali. Saya pernah mengharungi detik kecewa kerana kegagalan. Tetapi saya tidak pernah kesal dengan kegagalan itu. Mengapa? Sebabnya hanya satu iaitu kerana kegagalan itu memberi perangsang dan suntikan semangat untuk aku menilai diri, memperbaiki kelemahan dan berusaha sedaya upaya untuk mencapai impianku. Berbalik dengan sebab aku memilih UPSI sebagai tempat untuk aku menyambung pengajianku, ianya turut berkisah dengan kisahku suatu ketika dahulu. Selepas mendapat keputusan SPM, aku ada mengisi borang secara atas talian untuk memasuki maktab perguruan, memandangkan keputusan SPMku agak cemerlang dan berkelayakan untuk memohon. Namun, nasib tidak menyebelahi aku. Namaku tidak tersenarai dalam senarai nama yang berjaya memohon maktab perguruan tersebut. Disebabkan itulah, aku mengambil keputusan untuk meneruskan pengajianku dalam aliran sains di tingkatan enam di Sekolah Menengah Kebangsaan Tanah Merah 1. Mungkin dengan meneruskan pengajian di tingkatan enam, aku masih berpeluang untuk memohon Universiti Pendidikan Sultan Idris. Namun,pengajianku di tingkatan enam sains itu tidak berpanjangan. Selepas beberapa bulan, aku membuat keputusan untuk menukar aliran sains kepada aliran sastera. Dalam beberapa bulan aku di sekolah sains itu, baru aku dapat mengesan bahawa aku tidak mampu mengikuti pembelajaran subjek-subjek yang ditawarkan. Keputusanku untuk menukar aliran tidakku putuskan dengan sewenang-wenangnya.
            Bagi memastikan jalan yang terbaik, aku mendapatkan nasihat guru kaunseling di sekolah itu dan meluahkan masalahku. Seterusnya, aku meminta pendapat tentang jalan penyelesaian bagi masalah yang aku hadapi ini. Berdasarkan nasihat dan pandangan guru kaunseling tersebut, aku dinasihatkan supaya berfikir panjang sebelum membuat keputusan. Hal ini kerana ianya melibatkan perjalanan masa depanku  kelak. Setelah berfikir panjang dan berbincang dengan kedua orang tuaku, aku tekadkan hati membuat keputusan untuk menukar kepada aliran sastera dan berpindah ke sekolah lain, iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Gajah. Bermula di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Gajah, aku mula menanam semangat untuk berjaya memasuki universiti. Pelbagai dugaan yang aku lalui semasa bersekolah di sekolah itu. Aku hadapi segala macam dugaan  dengan penuh berdikari. Memandangkan matlamatku hanya satu, iaitu ingin melangkah  ke menara gading iaitu UPSI.
            Mungkin daripada 100 impian yang ada, hanya 20 yang mampu dicapai. Tetapi itu bukanlah penentu untuk menamatkan usaha. Impian dan usaha ibarat langit dan bumi yang tidak dapat dipisahkan.  Pencapaian nilai gred 3.42 dalam STPM yang aku perolehi sangat mengembirakan aku. Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan segala kurniaannya. Aku percaya setiap  Impian dan usaha adalah milik hamba tetapi natijahnya adalah milik Pencipta.Orang yang percaya kepada Tuhannya tidak akan pernah kecewa dengan takdir-Nya kerana redha dan tenang itu telah ada dalam tawakal setelah usaha. Akhirnya, keputusan peperiksaanku ini melayakkan aku untuk memohon pengajianku dalam peringkat ijazah sarjana muda di UPSI.  Ramai teman seperjuanganku tertanya-tanya sebab aku memilih UPSI sebagai tempat untuk aku melanjutkan pelajaran sedangkan banyak lagi universiti-universiti yang lebih hebat di luar sana. Aku tersenyum sendirian bila mengenangkannya. “UPSI pun hebat, apa?”. Aku bermonolog. Sememangnya UPSI tergolong dalam universiti yang hebat kerana dari sinilah produk guru yang berkualiti dilahirkan.
            UPSI merupakan sebuah institusi pengajian tinggi awam yang penting dalam lipatan sejarah pendidikan negara. Malahan, institusi ini berkembang secara bertahap dari sebuah kolej ke sebuah universiti. Agak menarik apabila meneliti tahap perkembangan institusi ini, kerana ia meniti satu landasan sejarah yang sama, mendukung falsafah penubuhan yang sama dan mekar dalam taman yang sama. Secara kronologi, perkembangan UPSI melalui tiga era, iaitu era SITC (29 November 1922 - 1957), era MPSI (1957 - 1987) dan era IPSI (21 Februari 1987 - April 1997). Tiga era ini juga memperlihatkan wadah generasi pendidik yang dilahirkan oleh institusi ini dalam tempoh 75 tahun. Tanggal 1 Mei 1997 bermulalah lembaran barunya sebagai sebuah universiti, apabila universiti ini diperbadankan di bawah Perintah Universiti Pendidikan Sultan Idris (Perbadanan) 1997 dan Perintah Universiti Pendidikan Sultan Idris (Kampus) 1997 menerusi Warta Kerajaan P.U (A) 132 & 133 yang bertarikh 24 Februari 1997.
            Memandangkan dalam kalangan cucu-cucu nenek belum ada yang berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA, aku juga turut bertekad untuk menjadi cucu pertama yang berjaya menyambung pengajian di IPTA. Akhirnya kini, aku bersyukur kerana aku berjaya juga menjadi cucu pertama nenek yang memasuki IPTA. Terdapat cucu-cucu nenek yang lain melanjutkan pelajaran ke universiti, namun univsiti yang mereka ikuti pengajian adalah universiti swasta. Jadi, “title” cucu pertama yang melanjutkan pelajaran ke IPTA digondol oleh aku. Saat aku mendapat perkhabaran tentang kemasukan ke IPTA, aku cepat-cepat memeriksanya di salah sebuah siber cafe berdekatan dengan rumahku. Ya, Allah. Aku bersyukur sangat apabila tercatat “Tahniah, Saudari berjaya mengikuti pengajian Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu di Universiti Pendidikan Sultan Idris”. Apa yang aku hajati tercapai juga. Aku hampir menangis kegembiraan di siber cafe tersebut. Namun, aku kawal perasaaan itu dan terus pulang untuk memberitahu berita gembira itu kepada kedua ibu bapaku. Kebetulan nenek ada di rumahku saat itu tersenyum bangga dengan kejayaanku itu. “Nenek, Along dapat masuk UPSI taw”. Kataku dengan girangnya sambil aku memeluk nenek seerat- eratnya. Air mataku tumpah jua detik itu. Dalam nada sebak, nenekku berkata, “Ya cu, nenek tumpang bangga. Belajar rajin-rajin taw bila masuk U nanti”. “Jangan hampakan harapan Maa dan Abah. Lagipun Along anak sulung, jadi contoh pada adik- adik kat umah!” Nenek memberi kata-kata perangsang dan nasihat yang panjang lebar lagi selepas itu. Apa-apa pun aku hanya menadah telinga dan mendengar segala nasihatnya dengan teliti. “Sayang nenek”. Hanya ungkapan itu aku tuturkan padanya.

            Kini, kedewasaan melingkari hidup anak sulung pasangan Shaimi dan Asimah ini. Dahulunya aku ini hanya asyik berkepit dengan kedua-dua orang tuaku. Semua itu ini, bergantung kepada mereka. Sememangnya sikap terlalu bergatungku kepada orang tua mengalahkan adik-beradik yang lain. Sekarang, aku sudah mula hidup berdikari demi merealisasikan impianku untuk menjadi seorang bakal guru. Segala urusanku dilakukan dengan sendiri tanpa bantuan insan lain. Perasaan rindu untuk bersua dengan mereka perlu ku pendamkan. Hal ini disebabkan aku telah melanjutkan pengajianku ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu di Universiti Pendidikan Sultan Idris yang berlokasi di Tanjung Malim, Perak.
            Walaupun berjauhan dengan keluargaku yang berada di  Kelantan, namun aku sentiasa berhubung dengan kerapnya untuk bertanya khabar dan melepaskan rinduku kepada keluarga. Terutamanya rinduku kepada maa dan abahku. Kadang-kadang, aku selalu diejek oleh Angah kerana kerap menelefon orang tuaku. Aku tidak menghiraukan ejekannya, yang penting aku dapat mendengar suara maa dan abah bagi mengubat rinduku. Setiap di akhir perbualan antara aku dengan maa dan abahku, aku akan cakap “Maa, Abah, Long sayang Maa, Abah. I love you!”. Sedemikianlah akan ku tuturkan di pengakhiran perbualan kami. Hal ini bagi mengekspresikan perasaan kasih dan sayangku kepada orang yang sangat aku kasihi. Aku berbangga dengan pencapaianku dalam usia 23 tahun ini. Syukur Alhamdulillah, setiap yang aku rancang terlaksana dengan jayanya. Rasa bangga  yang ketara dalam diri ini ialah aku sudah berjaya masuk ke Universiti Pendidikan Sultan Idris. Inilah yang aku idam-idamkan semasa aku berada di tingkatan enam dahulu. Kebanyakan orang mengatakan bahawa untuk mendapat tempat di universiti ini sangat rumit disebabkan terlalu banyak persaingan antara pelajar lepasan STPM yang lain. Macam-macam lagi cerita yang aku dengar. Namun, setiap kata-kata mahupun cerita yang didengar, aku mengambilnya sebagai cabaran dan aku memasang tekad untuk merealisasikan impianku itu tatkala aku sedang gigih berusaha mencapai matlamatku itu.
            Di antara profesion yang mulia di sisi Allah dan juga masyarakat ialah guru.  Kerana guru mewarisi tugas para nabi dan rasul untuk mendidik masyarakat.  Dalam masa yang sama, kita juga patut bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana memasukkan ilmu ke dalam dada kita dengan perantaraan para guru.  Ayat 3 hingga 5 surah al-`Alaq sudah cukup terang dan jelas  dalam menerangkan bahawa Allah menciptakan manusia dari benda yang hina kemudian memuliakannya dengan mengajar membaca, menulis dan memberinya pengetahuan. Tetapi manusia tidak ingat lagi akan asalnya, kerana itu dia tidak mensyukuri nikmat Allah itu, bahkan dia bertindak melampaui batas kerana melihat dirinya telah merasa serba cukup. Guru mengajar masyarakat menjadi pandai dan berilmu.Di samping itu, guru juga bertindak mendidik anak-anak didik menjadi insan yang baik dan mampu berjasa kepada keluarga dan masyarakatnya.
            Sesungguhnya, menanam impian itu ibarat menanam pokok. Penjagaan dan perlindungan perlu diberikan dari awal mulanya menyemai benih. Jika pokok tidak disiram atau dibaja dan dibiarkan terdedah kepada ancaman, nescaya ia tidak mampu membesar dengan sihat. Begitu jugalah dengan impian yang aku ingin miliki, ia perlu dilengkapi beberapa faktor dan perancangan yang teliti bukannya sekadar bicara kosong untuk menyedapkan hati atau meniru. Setiap manusia punya impian. Dan impian itu perlu tidak lari dari tujuan hidup penciptaan kita sebagai manusia kepada-Nya, Iaitu ber'ubudiyyah' atau mengabdikan diri kepada Allah. Menyukai apa yang disukai-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.  Impian yang bermakna adalah impian yang diredhai oleh Allah. Yang diimpikan bagi mendapatkan hujan rahmat dari-Nya. Impian yang digantung tinggi bagi mendapatkan kesukaan dan kecintaan-Nya kepada hamba-hamba-Nya. Itulah impian yang diredha.
Barangsiapa yang diredhai oleh Allah, maka, dia akan sentiasa mendapat pertolongan-Nya”.
Itu adalah sesuatu perkara yang tidak akan diragui lagi. Aku tidak pernah lekang untuk terus berdoa agar impianku untuk menjadi bakal guru dapat aku realisasikan.Cikgu Aisah atau pun Cikgu Ecah, itulah yang akan meniti dibibir para pelajarku kelak. Panggilan keramat yang aku impikan selama ini.


Sekian,wassalam..



0 comments: