BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Thursday, May 22, 2014

~Pendeknya Masa~


As salamualaikum dan salam sejahtera..


"Awak,sedar tak sekarang ni masa berlalu dengan cepat?masa kecik2 dulu lambat je masa satu hari tu nak habis.sekarang ni,tengok jam kejap je masa jalan.mungkin tanda nak kiamat kan?"Katanya dia.
"eh,macam tu?Hurmmm,normal la. Dulu kecik2 kita bukan de tanggungjawab pape pon. makan,tido,main,bla bla bla..."katanya saya. =)


(petikan di atas merupakan perbualan Ecah dengan seorang sahabat beberapa hari yang lalu~owhh skemanya aayattt ko cik cah..haha ;) 

"sekejap saja masa berlalu sekarang ni!"
"Eh,smeta sangat braso,gelap doh eh"

Itu ayat yang biasa kita dengar,kadang-kadang kita sendiri ucapkannya.Betul tak?
Hurmm...Bagi Ecah, kepantasan masa sekarang ini semakin ketara sebabnya peningkat umur kita, lebih-lebih lagi bila tinggal dan bekerja di bandar ni.
(ecececeH!pendapat okeh pendapat ngeeee~~sebab skarang duk bandar la kennn..hehe)

Kita terkejar-kejar sepanjang masa.Mula celik mata, dari pagi buta sehingga la ke petang nak masuk senja dan kadang-kadang hingga malam nak tutup mata..

"Apakah dunia berputar laju sekarang ni?

Cuba kita renung sejenak...

Bumi bergerak selaju 700 batu sejam(cuba betulkan kalau salah ye..hehe) and now still bergerak selaju itu pada landasan yang sama,right?
Bumi pun masih berputar 24 jam mengikut rentaknya seperti biasa setiap hari, still sama macam dulu kan?

Hebat..Ciptaan Maha Hebat..Allah

Jadi, kenapa cepat sangat masa berlalu?

Yang sebenar-benarnya, masa sentiasa cukup!24 jam sehari,tak lebih tak kurang. Yang membuatkan kita rasa masa itu cepat berlalu pabila hal yang kita kumpul,campur aduk,kelompok,lambakkan banyak-banyak, pastu nak settle dalam masa 24 jam tersebut...Hurmmm..meme terasa cepat la masa berjalan. Kita tengah sibuk dengan hal yang nak di"settle.Mana ada sempat nak tengok jam banyak kali.Betul tak?

Jadi,kita sendirilah yang menjadi creator of life dalam diri kita sendiri sama ada semakin laju or slow. Kita yang wujudkan dua jenis jam dalam hidup kita, sama ada jam tangan kita dan satu lagi yang berdetik dalam minda kita ini.


Photo: via Habbatus Sauda Pemakanan Sunnah
#Tepuk dada,renung sejenak..Wassalam.

3 comments:

Farah Waheda Wahid said...

memang sekarang waktu terlalu pantas meninggalkan kita...

Unknown said...

ehhh... dah sapu sawang ker ke blog puple nih?? hehehehee... lama dia menyepi ;)hari nih dah muncul ..

Unknown said...

Farah waheda~bz lerrr tu..hehe..smpai terasa macam tu..normal la,kita dh smakin besar dan penuh tggjwb..keje byk..keje kuat..mcm waheda..kan3 ^_^

kak Ayu~hahaha..kak ayu la penyuntik smangat..bru de hati nak sapu sawang nih..tQ3..hehe