As salamualaikum dan Salam sejahtera....
Hi sahabat ...Di sini Ecah nak kongsi sikit pengalaman yang mungkin dapat dijadikan pengajaran buat semua. Bukan nak bergosip ..bukan juga nak mengumpat..hanya berkongsi pengalaman..
Ceritanya begini...
Ahad lepas Ecah ada buat repeat order untuk produk sabun yang sangat baik untuk kulit muka Ecah ni. Kiranya pembelian online lah.Ecah bank in duit seperti biasa dan terus snap capture bank slip and terus whatsapp peniaga online tu..Biasanya dalam masa 2 hari barang pasti sampai. Tapi hari ni sudah hari rabu,masuk 4 hari sudah...barang yang dipesan belum juga sampai. Ecah cuba whatsapp peniaga online ini untuk mendapatkan traking no..tp peniaga ini tidak memberikan respons..Ok,xpe..Ecah cuba calling..Fine,dapat respons..dia checking nama..memang produk tu dah dihantar semalam..so,peniaga ni mintak la Ecah whatsapp dia balik..
Dengan excitednya,teruslah Ecah whatsapp:
Ecah : (nama peniaga),akak yang call tadi..mohon respons ye,sebelum ni dalam dua hari dah sampai..ni dah masuk hari-4..
Si peniaga : Eh,Ko ni jeniss x reti sabar sikit ke..dah cakap kejap lagi bagi,kejap lagi la..
Berdasarkan apa yang berlaku, bagi Ecah kalaulah kita ni berniaga sama ada online or offline sekali pun tolong la jaga hati pelanggan..lebih-lebih lagi regular customer..susah tau kita nak dapat pelanggan tetap. Ecah dulu pun berniaga jugak tapi tak de la sampai terkeluar kata-kata kasar macam peniaga ni..Kita kena tahu adab berniaga..macam mana nak tawan hati pelanggan..Ingat!pelanggan tak semestinya pembeli..tetapi pembeli adalah pelanggan..So,jagalah hati pelanggan anda...lebih bagus dan elok jika tahu adab pengurusan pelanggan cara Nabi Muhammad SAW..
Tapi tak pe, dalam hal ni Ecah sabar, mungkin Ecah pon salah juga..terexcitedddd sangat nak dapatkan barang yang Ecah order tu..tak pe ..tak pe..Ecah tunggu je sampai esok..harap barang tu sampai depan mata ni..
Sekian,Wassalam..
3 comments:
seriously dia ckp mcm tu ? Allah bersangka baik lah, mybe dia tngh period time tu. hehehehe tapi tk patut lah, syira ni bisnes jgk, hati pelanggan lah paling nak kena jaga sekali.. mybe dia stress tu. bersangka baik. hehe
betul syira..Ecah pun trkejut bila peniaga tu blh bg kata2 mcm tu..x mgkin dia period sbb peniaga tu lelaki..tp xpe,apa pun sabar..:)
Post a Comment