BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Friday, April 6, 2012

~Penjual yang baik~


Minggu lepas, aku mengikuti program seminar di Ayer Keroh, Melaka. Program tersebut berlangsung selama 3 hari. Pada hari ke-3, aku berkesempatan melawat kawasan Bandar Hilir, Melaka sebelum pulang ke Tanjung Malim. Antara tempat yang sempat aku lawati ialah kota A. Famosa, Komplek Muzium Maritim dan kedai-kedai kraftangan di sekitarnya. Semasa aku berjalan2 di sekitar kedai-kedai kraftangan, setiap penjual cuba menarik minat pelanggan untuk berkunjung ke kedainya. Sikap ramah dan murah dengan senyuman oleh panjual disekitar kedai di Bandar Hilir itu membuatkan aku sangat selesa dan gembira.


kawan2ku sedang shopping..keh3

Sering sekali seorang penjual gagal mencapai puncak penjualan tertinggi, yang hanya disebabkan oleh penjual tidak mampu menjadi seorang komunikator yang hebat dalam untuk menjelaskan kehebatan dan keunggulan produknya kepada pelanggan. Oleh sebab itu, seorang penjual tidak sekadar cukup memiliki bakat dan kemampuan menjual yang hebat, tapi juga harus menjadi seorang komunikator yang handal.  selain mempunyai komunikasi yang hebat, sikap  yang mesra pelanggan dengan mempamerkan dapat menyenangkan dan membuatkan pelanggan berasa selesa untuk berkunjung di kedainya.

0 comments: