BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Sunday, March 10, 2013

~Ayam Masak PakPik Ala Ecah Shaimi~

As Salamualaikum dan Salam Sejahtera..

Okeh,tengahari ni Ecah nak kongsi satu resipi yang selalu Ecah buat masa kat kampung. 
Iaitu  ayam masak pappik.Hari minggu ni tergerak hati pulak nak masak masakan ni.So, nak kasi my "mummy" fit and my sayam,zira...rasa masakan air tangan Ecah ni..hehe

Sengaja tambah ala Ecah shaimi sebabbbb ni kan Ecah yang buat.So,segala bagai bahan yang dicampak-campak dalam kuali ecah yang letak kan..sape nak bantah,angkat tangan 1 inci jek,boleh?LoL XD..haha

Resipi Ayam Masak PAkPik Ala Ecah Shaimi

Bahan-bahannye:

5 Ulas bawang Putih
2 biji bawang merah (Ecah pakai saiz besar punya)
1 inci halia
1 batang serai
1/4 isi ayam (Ecah amik bahagian isi)
3 inci kunyit hidup
2 keping asam gelugor
1 biji tomato
6 biji cili padi(kalau nak lebih kepedasan boleh up lagi)
setengah cawan Santan
(yang ni istimewa daripada Ecah,kalau ikutkan resipi asal tak masukkan santan pun,tapi resipi ni ecah buat kelainan sikit...baru la boleh letak nama al-ala ecah shaimi...ceh,cenggituh cik cah..hehe)

Cara-caranye:
Kisar semua bahan kecuali asam gelugor dan santan.Lepas tu campak ayam and bahan kisar dalam kuali.Kemudian,masuk asam gelugor  and santan..Masukkan penambah perisa like garam, gula & ajinomoto..Tunggu hingga kuah pekat dan hampir kering.Pastu boleh la angkat dan hidangkan.Siap!

Taddaaa...

inilah hasilnya

Photo is loading

bersama hidangan lain...like kerang singgang lada hitam,kacang goreng & paling syok budu + tempoyak(menu My Mummy fit tak leh tolak tepi.hehe)


Selamat mencuba dan selamat menjamu selera U ollz!

Sekian,wassalam..

P/S:tingin nak makan nasi telur goreng mata kerbau + kicap..LoL! XD
tetiba pulok..ni buat Ecah tingat abah kat kampung ni...abahhhhh T_T

4 comments:

#JemahAwesome said...

Hi,jom join segmen Ayna? ^^
http://teenagersareawesome.blogspot.com/2013/03/segmen-exchange-banner-and-link-by.html

Nurul Yuyu said...

nak try laa esok.hee~

deno said...

emmm.. menyelerakan betul nampak hidangan kat atas tu... :)

Ecah Shaimi said...

try la resipi ecah ni,deno..hehe =D