BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Monday, March 4, 2013

Pohon Gharqad melindungi Yahudi

As Salamualaikum dan Salam Sejahtera...

Semalam Ecah tak ada keje sangat nak dibuat.So,Ecah pon turun la bawah(bilik Ecah tinggat atas) tuk nonton TV..Time tu dalam pukul 8.30 lebih kurang.So, sempat berborak dengan Junior Ecah yang serumah dengan Ecah sambil nonton-nonton ..hehe
Junior ini merupakan pelajar ISMP Sejarah. Semasa berborak dengan adik ini. kami ada la bercakap-cakap mengenai isu yang berlaku di Lahat Datu.Bila dah borak pasti berentetan kan..berkronologi la di situ..dah bercampur-campur isu..yang asalnya isu dalam negara sampai la isu luar negara..especially isu-isu perang..Biasalah,kalau bercakap dengan budak sejarah banyak inputnya..mereka kan banyak membaca. So,yang ni la membuatkan Ecah makin nak tanya..tanya..dan tanya...hahaaaa

Masa kitaorang sembang-sembang tu, Ecah tertarik sangat dengan satu kisah yang diceritakan oleh adik ni,iaitu satu jenis pohon yang akan melindungi orang-orang Yahudi..
Hah!terkejut Ecah..Seriously,Ecah tak pernah tahu pon pasal pokok ni. and Ecah terus bertanya sebab musykil..Benarkah?Apa nama pokok tu?kat mana tanam?..hurmmm...macam-macam la ditanya...sebab musykil niiii..

So,adik tu cerita la pada Ecah..(time ni dia tak sure nama pokok tu apa..just ceritakan mengenai pokok tu..lam kepala dah set,nanti nak cari info pasal pokok yang dikatakan tu).
Orang yahudi sekarang sudah bijak.Selain mereka mencipta kemajuan yang gah seperti senjata dan sebagainya,mereka juga  dah mula mengkaji Al-Quran dan hadis. Mereka telah membuat banyak kajian dan rujukan,khususnya mengenai pokok ini. Pokok ini akan melindungi mereka semasa diserang oleh orang Islam.Pokok itu akan mendiamkan diri dan melindungi mereka.Dan sekarang mereka giat menanam pokok tersebut..begitulah ceritanya yang Ecah cuba ringkaskan.

Terhangguk-hangguk ecah mendengarnya..sebab nak dapatkan kepastian yang lebih lanjut..Ecah merajinkan diri meng"google" pasal pokok tersebut..Nah,memang ada..Nama pokok tersebut,Pokok Gharqad.


 


 

MINOLTA DIGITAL CAMERA 
 Para pemimpin Zionis Israel ketika melakukan gerakan menanam pohon gharqad

Jawapannya sudah dijawab dalam hadis tentang pohon itu, iaitu pohon Gharqad itu adalah pohon orang Yahudi. Sehingga pokok itu akan melindungi mereka dari dikejar umat Islam.

Dari Abi Hurairah ra. bahawa Nabi SAW bersabda, "Tidak akan terjadi hari kiamat hingga kalian (muslimin) memerangi Yahudi, kemudian batu berkata di belakang Yahudi," Wahai muslim, inilah Yahudi di belakangku, bunuhlah! "(HR Bukhari dan Muslim dalam Shahih Jami 'As-Shaghir no. 7414)

لا تقوم الساعة حتى يقاتل المسلمون اليهود, فيقتلهم المسلمون حتى يختبئ اليهودي من وراء الحجر والشجر, فيقول الحجر أو الشجر: يا مسلم, يا عبد الله, هذا يهودي خلفي, فتعال فاقتله .. إلا الغرقد, فإنه من شجر اليهود "(ذكره في: صحيح الجامع الصغير أيضا -7427)

Tidak akan terjadi hari kiamat, sehingga muslimin memerangi Yahudi. Orang-orang Islam membunuh Yahudi sampai Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon. Namun batu atau pohon berkata, "Wahai muslim, wahai hamba Allah, inilah Yahudi di belakangku, kemarilah dan bunuh saja. Kecuali pohon Gharqad (yang tidak demikian), kerana termasuk pohon Yahudi." (HR Muslim dalam Shahih Jami 'As-shaghir no. 7427)
 
 Sambungannya U all boleh baca di sini dan di sini

sekian,wassalam..

7 comments:

Faeytynn Zayn said...

wah,pohon yahudi?

Unknown said...

yup, faeytynn, dikatakan pohon ni melindungi orang yahudi semasa mereka diserang oleh orang islam..Allahualam,akak pon tak taw jugak sbelum ni..kalau nk tahu lbh mendalam cuba cari info2 tentangnya & tanya y lebih arif lg ye..=)

TIC said...

Jemput follow and sebarkan kepada kawan kawan yang masih mencari cari.. nak tau lanjut kena follow blog ini :)


http://ticcollege.blogspot.com/

Anonymous said...

Anda ditag :)

Faeytynn Zayn said...

terima kasih atas infonye kak

Pesta ulang tahun said...

thanks for information :)

Pesta ulang tahun said...

thanks for information :)