BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Saturday, June 2, 2012

Beradab itu lebih molek


As salamualaikum...

Pada hari selasa yang lepas, sedang aku makan tengah hari di kediamanku,datang seorang pelajar junior untuk berjumpa dengan rakannya yang serumah denganku. Dengan keadaan yang bersahaja tanpa mengetuk pintu rumah dan tidak memberi salam terlebih dahulu, pelajar tersebut menerjah masuk ke dalam rumahku dan terus ke bilik rakannya itu. Hal ini membuatkan aku terkejut. Nasib baik aku tidak tersedak makanan ketika itu.hehe..


Pada pandangan saya, kita sebagai orang Melayu yang penuh dengan adat sopan perlu tahu adat ketika bertandang ke rumah orang. Bahkan dalam Islam sendiri mengajar kita adat-adat bertandang ke rumah orang. Adab sebagai tetamu perlu memohon izin dan memberi salam sebelum memasuki rumah yang ingin dikunjungi sesuai dengan Firman Allah s.w.t. dalam surah An-Nur ayat ke 27 “ Wahai orang-orang yang beriman,janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumah kamu,sehingga kamu meminta izin serta memberi salam kepada penghuninya.Demikian itu adalah lebih baik bagi kamu agar kamu beringat”  Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda yang bermaksud :         
” Sesungguhnya manusia yang paling utama di sisi Allah ialah sesiapa yang memulakan salam”     
(Riwayat Abu Daud)

Kan lebih elok macam ni =D
Dalam situsasi di atas, sepatutnya pelajar tersebut terlebih dahulu mengetuk pintu rumah dan memberi salam. Kemudian, menyatakan hasrat dan tujuannya datang ke rumah pada saat itu. Hal ini secara automatiknya mewujudkan suasana yang harmoni antara orang rumah tersebut dengan tetamu yang bertandang.

0 comments: