BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Saturday, June 2, 2012

Drama Pendek Subjek Sosiolinguistik

As salamualaikum...

Drama merupakan salah satu bentuk karya sastra. Dalam drama, penulis ingin menyampaikan pesan melalui lakonan dan dialog. Kebiasaannya drama menampilkan  sesuatu hal yang biasa terjadi dalam kehidupan kita seharian sehingga para penonton merasakan  diajak untuk menyaksikan dan merasakan kehidupan dan kejadian dalam masyarakat.
Menghasilkan satu drama bukan senang. Kami pelajar Major Bahasa Melayu diwajibkan mengambil  subjek Sosiolinguitik Bahasa Melayu. Subjek ini mengandungi beberapa tugasan yang perlu kami laksanakan, salah satunya adalah menghasilkan satu rakaman  drama pendek. Rakaman drama pendek ini merupakan hasil kerja kumpulan kami. Drama ini bertemakan nilai positif yang terdapat dalam kehidupan bermasyrakat termasuklah dalam kehidupan kita juga. Ecah sendiri tidak menafikan terdapat sesetengah situasi yang terdapat dalam drama pendek ini berlaku dalam hidup ecah.

Walaupun pembikinan drama ini tidak sehebat drama-drama yang terdapat di TV. Namun, proses menghasilkannya memberi 1001 erti kepada kami. Ianya mengajar kami erti ingin mencuba, berusaha, bekerjasama, komitmen dan sebagainya. Melalui tugasan ini jugalah kami dapat mengesan tahap kebolehan kami dalam menghasilkan sesebuah drama. HUrrmm..tak sangka kebanyakkan antara kami yang memiliki bakat untuk berlakon. Walaupun lakonan kami nampak serba-serbi kekurangan, namun kami cuba untuk buat yang terbaik. Biasalah, BUDAK BARU BELAJAR!(^^,)

Jadi, di bawah ini merupakan hasil rakaman drama pendek lakonan kami.
Kami bukan pelakon, sekadar penterjemah mesej moral. Semoga bermanfaat buat semua.

# Yang baik itu datangnya drpd Allah & yg buruk itu datangnya drpd diri kami yg penuh kelemahan ini.

~Sepetang penuh Syafaat~


Individu yang terlibat dalam pembikinan drama ini:
Rasyid

Ecah

Zalika




Long 

 
             Zurin


Nina
Dayah & Nora

Azira

0 comments: