BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Saturday, June 2, 2012

Mahasiswa @ Perniagaan



As salamualaikum...
Setiap hari jumaat, kolej kediaman saya iaitu Kolej Harun Aminurrashid akan mengadakan Pasar Malam. Jadi, minggu ini saya melihat pertambahan  bilangan gerai di sekitarnya. Rata-rata saya melihat kebanyakannya yang berniaga adalah dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi. Ada yang menjual pakaian, makanan, aksesori wanita dan pelbagai lagi. Masing-masing memiliki gaya yang tersendiri dalam menarik minat pelanggan.
Peniaga(Mahasiswa): Mari..Mari...kakak-kakak cantik, Abang-abang kacak..Adik-adik    comel..datang singgah ke gerai saya.Saya jual pelbagai jenis air yang sedap dan murah. Resipi turun temurun keluarga. Sekali rasa pasti anda semua nak lagi..mari..mari...
Pelawa dengan ramah salah seorang mahasiswa yang turut berniaga di pasar malam itu. Saya memerhati setiap peniaga di sekitar Pasar Malam itu. Masing-msing dengan wajah yang sentiasa senyum , mesra dan ramah semasa melayan.

Sekadar gambar Hiasan

Pada pendapat saya, semasa kita menjalankan aktiviti perniagan, tatatertib melayan pelanggan perlu dijaga  bagi mendapatkan kesan yang baik kepada perniagaan milik kita sendiri. Umumnya pelanggan adalah “Raja”  yang perlu kita hormati. Kejayaan melariskan jualan akan wujud jika kita berjaya membeli jiwa pelanggan kita. Selain itu juga,berdasarkan siruasi di atas semangat yang ada pada mahasiswa dan mahasiswi yang melibatkan diri dalam perniagaan amat saya kagumi. Hal ini kerana dalam mereka bergelar sebagai seorang mahasiswa mereka mengisi masa yang terluang dengan aktiviti yang berfaedah iaitu dengan penglibatan dalam perniagaan. Di samping mendapat ganjaran yang lumayan mereka turut melatih diri bergaul dengan masyarakat.

0 comments: