As salamualaikum...
Sejak kebelakangan
ini,aku sering membeli makanan tengahari di salah sebuah kedai makan berdekatan
dengan kediamanku.
Walaupun harga makanan di kedai itu mahal namun aku tetap
membelinya disebabkan hanya kedai itu yang berdekatan dengan kediamanku. Semasa
membeli di kedai makanan tersebut, timbul perasaan tidak senang dengan layanan
pekerja yang bekerja di situ. Layanan yang
diberikan agak kurang memuaskan dengan muka yang masam dan seperti hendak
bergaduh. Siapa yang suka keadaan sebegitu. Dengan gaya yang berlagak dan
malasnya. Paling sakit hati apabila aku sudah dilayan sebegitu, ditambahkan
lagi kesakitan apabila aku meminta untuk
mengira harga makananku. Pekerja itu boleh pula tidak mengendahkan kehadiranku
dan apabila aku lama menunggu barulah dia terkedek-kedek berjalan ke kaunter
pembayaran. Sebelum itu boleh pula dia melepak
sambil bersembang dengan kawannya. “Dia ni nak keje atau melepak?” aku hanya
berkata dalam hati.
Pada pendapat ecah, sekiranya
kita bekerja yang melibatkan berurusan dengan pelanggan, kita mestilah melayan
pelanggan dengan sebaiknya. Barulah mereka akan berpuas hati dengan perniagaan
kita. Dalam menjalankan perniagaan, kita perlu bermanis mulut, ramah dan pandai
melayan pelanggan yang berkunjung ke kedai kita. InsyaAllah, sekiranya dengan
memberi layanan yang baik dan perkhidmatan yang memuaskan, selepas ini ramailah
orang yang suka datang ke kedai kita. Tidak kisahlah berniaga perkara pun, yang
penting pelanggan tetap nombor satu. Tanpa pelanggan siapalah kita.
0 comments:
Post a Comment