BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Saturday, June 2, 2012

Perkhidmatan dalam Perniagaan

As salamualaikum...
Sejak kebelakangan ini,aku sering membeli makanan tengahari di salah sebuah kedai makan berdekatan dengan kediamanku.


Walaupun harga makanan di kedai itu mahal namun aku tetap membelinya disebabkan hanya kedai itu yang berdekatan dengan kediamanku. Semasa membeli di kedai makanan tersebut, timbul perasaan tidak senang dengan layanan pekerja yang bekerja di situ. Layanan yang diberikan agak kurang memuaskan dengan muka yang masam dan seperti hendak bergaduh. Siapa yang suka keadaan sebegitu. Dengan gaya yang berlagak dan malasnya. Paling sakit hati apabila aku sudah dilayan sebegitu, ditambahkan lagi kesakitan  apabila aku meminta untuk mengira harga makananku. Pekerja itu boleh pula tidak mengendahkan kehadiranku dan apabila aku lama menunggu barulah dia terkedek-kedek berjalan ke kaunter pembayaran. Sebelum itu  boleh pula dia melepak sambil bersembang dengan kawannya. “Dia ni nak keje atau melepak?” aku hanya berkata dalam hati.


Pada pendapat ecah, sekiranya kita bekerja yang melibatkan berurusan dengan pelanggan, kita mestilah melayan pelanggan dengan sebaiknya. Barulah mereka akan berpuas hati dengan perniagaan kita. Dalam menjalankan perniagaan, kita perlu bermanis mulut, ramah dan pandai melayan pelanggan yang berkunjung ke kedai kita. InsyaAllah, sekiranya dengan memberi layanan yang baik dan perkhidmatan yang memuaskan, selepas ini ramailah orang yang suka datang ke kedai kita. Tidak kisahlah berniaga perkara pun, yang penting pelanggan tetap nombor satu. Tanpa pelanggan siapalah kita.

0 comments: