BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Saturday, June 2, 2012

Tolong-menolong amalan mulia


As salamualaikum..

Semasa aku dalam perjalan ke kelas, aku sempat pergi ke tandas kerana tiba-tiba perut rasa tidak selesa. Ketika tiba di tandas, aku terpandang seorang perempuan India duduk  di tepi pintu menyelongkar begnya semacam mencari sesuatu dengan muka yang penuh kegelisahan. Lantas aku menghampiri wanita tersebut lalu bertanya sebab dia berkeadaan sedemikian.Perempuan itu berkata, "Saya memerlukan pad(tuala wanita).Saya lupa nak bawa yang saya punya”. Kemudian, aku menyelongkar beg sandangku untuk melihat sekiranya aku ada membawanya dan aku dapati ianya ada di dalam beg sandangku.  Lantas aku menghulurkannya kepada wanita itu. Wanita itu mengucapkan terima kasih kepadaku sebelum meluru masuk ke dalam tandas.

Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima



Berdasarkan situasi di atas, saya bertindak menolong perempuan itu kerana dia berada dalam kesulitan dan saya mampu membantunya walaupun dia bukan sebangsa saya dan bukan orang Islam. Hal ini disebabkan saya sentiasa ingat akan pesan orang tua saya, Islam adalah agama yang tidak mengabaikan perihal orang yang bukan Islam yang hidup di tengah-tengah masyarakat Islam. Malah Islam menganjurkan umatnya menjalinkan hubungan dengan orang bukan Islam serta sentiasa bertoleransi dan saling bantu-membantu antara satu sama lain.

0 comments: