BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~Followers~

Sunday, February 17, 2013

Comey itu Subjektif !

As salamualikum dan Salam Sejahtera..

Comel kan budak techik ni?

Okeh,selalunye ramai yang berbicara yang cantik itu subjektif..
Hari ni ecah pon nak tulis-tulis jugak pasal "comey"(sebutan klate) a.k.a cantik,lawa, indah and so on lah..

paras rupa is not everything..ia hanya sementara dan membahayakan..kadang-kadang ecah sdiri pon takut bila terima pujian


"ecah comel la"
"ecah cute"
"ecah makin cantik skarang ni"

yup sangat-sangat takut..sekiranya betul yang diperkatakan di atas pujian tersebut..MasyaAllah,mereka tidak nampak kelemahanku.
keindahan dimata mereka sahaja yang menampakkannya secara kasar..

Dan kadang kala soal kecantikan ini menjadi dugaan..risau dan takut menguasai diri.
sekiranya timbul sifat riak dalam diri..Astaghfirullahalazim..Jauhkanlah Ya Allah.

Dan bagaimana pula sekiranya sesuatu yang pujian itu ditarik balik oleh pencipta-Nya...MasyaAllah..

macam mana sekalipun Allah jadikan kita, pasti jadi kelebihan/keistimewaan utk kita walaupun orang lain nampak ianya sebagai kekurangan, 
bila kita belajar utk redha, kita akan rasa lebih bahagia dan bersyukur dengan apa yang Allah anugerahkan kepada kita, 
kelebihan pada mata orang kdg2 blh jd ujian,sepertimana yang ecah katakan tadi.. 

apa2 saja yg Allah tentukan, baik atau buruk pasti ada hikmahnya,kan?

 Bagi ecah,baik kita pandang dari sudut positif.. biarlah hanya cantik di Sisi-Nya..
Sebab kita semua sedia maklum paras rupa itu hanya sementara dan tidak kekal lama..
Dan tambahan pula,keindahan & kecantikan itu miliknya Allah! Tiada satu pun milik kita..

~tergiang-giang di telinga lagu nasyid "mana Milik Kita_Rabbani~

"Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya......"

"Cantik di dunia, tidak membawa sebarang kebahagiaan di akhirat kelak. Cantiklah untuk DIA, maka segalanya akan menjadi CANTIK"....cantik sekali kata2 ni..amat patut utk direnung2kan.. Comel,cantik, lawa itu semua hanyalah suatu keindahan  yang bukan untuk diagung-agungkan. Kita patut bersyukur dengan apa yang dikurniakan  kepada kita kerana itu adalah anugerah daripada-Nya. akhlak yang baik akan kekal dan menyelamatkan.
yang cntik adalah yang memiliki akhlak yang baik..

Sekian,wassalam..

p/s:Cantik tu subjektif..lukisan paling abstrak...mata yang memandang berbeza...Cantik kerana Allah....:)) lain rasanya...jauh beza maknanya.



5 comments:

3no gr33ny said...

hamba juga takut akan pujian yang boleh melalikan itu...takut juga dengan istilah comel itu akan memudahkan lelaki tertarik pada diri kita

ejulz said...

comel.. :)

Jemput join segmen ni kalau belum.. 100 penyertaan TERAWAL akan dapat Sticker Fridge Magnet @ Button Badge dari Cenderahati Akamika Gift .. Cepat!! Cepat!! Hehe ^_^

http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/segmen-ucapan-selamat-hari-lahir-buat.html

Ecah Shaimi said...

3no: Sama2 kita berdoa agar dijauhkan sifat lalai oleh-Nya dan sentiasalah mendoakan agar lelaki yang tertarik pada diri kita bukan atas dasar kecomelan tapi keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.

ejulz: In sha Allah,ada kesempatan ecah join..macam best tu..rugi kalau tak cepat..hehe

QasehnyaRania said...

as-salam..betul tu dik..

Ecah Shaimi said...

QasehnyaRania: Waalaikumus salam,sis..sm2 kita muhasabahkan diri kita spy tidak terlalu leka dengan pujian.. =)